Δευτέρα, 10 Μαρτίου 2014

Οι γνωστοί- άγνωστοι σπόροι!

 
Οι σπόροι αυτοί είναι άγνωστοι ή σχετικά καινούργιοι για εμάς, για άλλους πολιτισμούς ωστόσο αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής τους. Και όχι αδίκως, αφού η θρεπτική τους αξία είναι ιδιαίτερη.
chia-seeds-the-miracle-food-benefits1Σπόροι chia (chia seeds): οι σπόροι αυτοί έρχονται από το Μεξικό, την Γουατεμάλα και γενικά την Νότιο Αμερική. Ανήκουν στην οικογένεια της μέντας. Υπάρχουν ενδείξεις ότι η καλλιέργειά τους είχε αρχίσει από την εποχή των Ατζέκων. Το ιδιαίτερο αυτών των σπόρων είναι η υψηλή περιεκτικότητά τους σε ω-3, ω-6 και
ω-9 λιπαρά οξέα. Πιο συγκεκριμένα στα 30 γραμμάρια των σπόρων θα βρείτε 9 γρ λίπους, 11 γρ φυτικών ινών και 4 γρ πρωτείων (χαμηλής βιολογικής αξίας). Εκτός αυτών όμως θα βρείτε και 18% της συνιστώμενης πρόσληψης ασβεστίου, 27% φώσφορου και 30% μαγνησίου. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας τους σε ω-3 λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην μείωση της «κακής χοληστερόλης», και όπως έδειξαν μερικές μελέτες μειώνουν και την ενδογενή παραγωγή χοληστερόλης.
Οι σπόροι αυτοί έχουν την ιδιότητα να απορροφούν μέχρι και 12 φορές το βάρους σε νερό και για αυτό μετατρέπονται εύκολα σε ζελέ. Η γεύση του θεωρείται ουδέτερη και έτσι μπορείτε να τους προσθέσετε σε κέικ, μπισκότα κ.α για να τα ενισχύσετε διατροφικά.
img_0579Savi seeds: άλλος ένας σπόρος από τα δάση του Αμαζονίου και τις καλλιέργειες των αυτόχθονων του Περού. Οι σπόροι έχουν αντιοξειδωτικές δράσεις καθώς περιέχουν βιταμίνες Α και Ε. Επιπλέον δεν διαθέτουν μόνο υψηλές ποσότητες ω-3 λιπαρά οξέα, όπως και οι προαναφερθείς σπόροι, αλλά και α- λινολενικό οξύ που αποτελεί τον πρόδρομο των ω-3 λιπαρών οξέων. Σε συνδυασμό με τα ω-3 λιπαρά οξέα, η προστασία που παρέχουν ενάντια των καρδιαγγειακών νοσημάτων γίνεται ακόμα πιο ισχυρή και από τις φυτοστερόλες που υπάρχουν στην σύνθεσή τους. Μπορείτε να τα καταναλώσετε σαν σνακ.
Αν ακολουθείτε την νηστεία της Σαρακοστής, ίσως είναι καλή ευκαιρία να πειραματιστείτε με σπόρους σαν και τους προαναφερθέντες οι οποίοι μπορεί να καλύψουν τις ανάγκες σας σε κάποια θρεπτικά συστατικά των οποίων η πρόσληψη συνήθως είναι πιο μειωμένη λόγω της νηστείας.
Συνήθως στην αγορά κυκλοφορούν με τον τίτλο «υπερτροφές» ή «super foods». Οι τίτλοι αυτοί δίνονται σε τρόφιμα που έχουν στην σύστασή τους υψηλή περιεκτικότητα θρεπτικών συστατικών. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι κάνουν θαύματα στον οργανισμό σας. Κάθε οργανισμός λειτουργεί διαφορετικά και έχει ξεχωριστές ανάγκες. Κάποιες ουσίες μπορεί να τις κρατήσει και κάποιες τις αποβάλλει.
Το κλειδί είναι η ισορροπημένη διατροφή και ποικιλία για να δίνουμε το περιθώριο στον οργανισμό μας να επωφελείται από πολλές και διαφορετικές πηγές.

Παπά Κυριακή
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου