Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2014

Πυριδοξάνη Β6

Λειτουργίες πυριδοξίνης (Β6)

Η βιταμίνη Πυριδοξίνη ή αλλιώς Β6 ανήκει στις βιταμίνες του συμπλέγματος Β και είναι υδατοδιαλυτή βιταμίνη. Βοηθάει σε πολλές λειτουργίες του οργανισμού όπως:
·         Στο μεταβολισμό των αμινοξέων. 
·         Στη δόμηση μυϊκού ιστού από τις πρωτεΐνες.
·         Στην ενίσχυση του δέρματος, του νευρικού συστήματος και της εγκεφαλικής λειτουργίας.
·         Στην παραγωγή αιμοσφαιρίνης.
·         Στη σταθεροποίηση των ορμονών.

Ανεπάρκεια –συμπτώματα έλλειψης Βιταμίνης Β6
Η ανεπάρκεια βιταμίνης Β6 από μόνη της είναι ασυνήθιστη, επειδή εμφανίζεται συνήθως σε συνδυασμό με έλλειψη άλλων βιταμινών του συμπλέγματος Β. Τα βρέφη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην ανεπαρκή πρόσληψη, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σπασμούς. Μελέτες ανέφεραν επιπλέον  ότι έλλειψη βιταμίνης Β6 παρατηρήθηκε σε γυναίκες που λαμβάνουν αντισυλληπτικά. Επίσης έλλειψη Β6  παρατηρείται και στη χρόνια αιμοκάθαρση καθώς και σε διάφορες ασθένειες, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν το μεταβολισμό της βιταμίνη Β6  και να οδηγήσουν σε συμπτώματα ανεπάρκειας.
Τα συμπτώματα έλλειψης βιταμίνης Β6 είναι  δερματικά προβλήματα όπως δερματίτιδα, χείλωση και γλωσσίτιδα. Ταυτόχρονα μπορεί να παρατηρηθεί  σιδηροβλαστική αναιμία, και  εξασθένιση του ανοσοποιητικού συστήματος.
Πηγές Β6

Ρύζι και σιτάρι

Κυρίως το καστανό ρύζι και τροφές ολικής άλεσης είναι αρκετά καλές πηγές βιταμίνης Β6. Το ρύζι περιέχει 4.80mg (240% της ημερήσιας πρόσληψης) ανά φλιτζάνι ενώ το πίτουρο περιέχει 0.756mg (38% της ημερήσιας πρόσληψης ) ανά φλιτζάνι. 

Αποξηραμένα βότανα και μπαχαρικά

Αν και τα αποξηραμένα βότανα και καρυκεύματα, χρησιμοποιούνται σπάνια σε μεγάλες ποσότητες, βάζοντάς τα, στα καθημερινά φαγητά μας είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να πάρουμε περισσότερη βιταμίνη Β6. Η σκόνη τσίλι περιέχει 0.294mg (15% της ημερήσιας πρόσληψης) ανά κουταλιά της σούπας. Επίσης η πάπρικα περιέχει 0.28mg (14% της ημερήσιας πρόσληψης) ανά κουταλιά της σούπας. Επιπλέον καλές πηγές βιταμίνης Β6 είναι η σκόνη σκόρδου, το εστραγκόν, το φασκόμηλο, ο αποξηραμένος δυόσμος, ο βασιλικός, το σχοινόπρασο, η θρούμπη, η δάφνη, το δενδρολίβανο, ο άνηθος, το κρεμμύδι σε σκόνη, η ρίγανη και η μαντζουράνα.

Φυστίκια αιγίνης

Τα φυστίκια αιγίνης είναι ένα νόστιμο και υγιεινό σνακ που μπορεί να καταναλωθεί οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Περίπου 49 φυστίκια αιγίνης  περιέχουν 0.48mg (24% της ημερήσιας πρόσληψης).Είναι καλύτερα τα φυστίκια να καταναλώνονται ωμά αντί καβουρδισμένα, γιατί έτσι χάνουν ένα μεγάλο ποσό βιταμίνης Β6. 

Σκόρδο

Το ωμό σκόρδο είναι μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Β6. Ένα κουταλάκι του γλυκού μας δίνει το 2% της ημερήσιας πρόσληψης βιταμίνης Β6.
Επιπλέον καλή πηγή βιταμίνης Β6 είναι το συκώτι, τα ψάρια, το σουσάμι, το ψαρονέφρι και τα φουντούκια.
Κατεργάρη Υβόνη Διαιτολόγος Διατροφολόγος
Πηγές:

http://www.fao.org










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου